Innováció vagy kényszerújítás? Digitalizálódó könyvtári szolgáltatáskínálat a koronavírus-világjárvány idején
Absztrakt
A Covid19-járvány jelentős kihívás elé állította a könyvtárakat, amelyek a járványügyi korlátozások miatti kényszerű zárvatartás ellenére törekedtek arra, hogy ebben a krízishelyzetben is teljesítsék küldetésüket. A pandémia magyarországi könyvtárakra gyakorolt hatásáról a Könyvtári Intézet Kutatási és Elemző Osztálya 2021 elején országos online kérdőíves felmérést végzett. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a könyvtárak az épületek bezárása idején nemcsak a könyvkölcsönzési lehetőségeket tudták biztosítani átvételi pontok kialakításával vagy könyv-házhozszállítással, hanem számos intézmény fokozta online kommunikációját, és új elektronikus- és távszolgáltatások fejlesztésébe is bekezdett. A pandémia minden jel szerint felgyorsította a digitalizációt, és a táv- illetve online szolgáltatások terjedését, és olyan új szolgáltatások létrehozására ösztönözte a könyvtárosokat, amelyek csak később vagy soha nem jöttek volna létre. Ezen változtatások segítségével sikerült a könyvtáraknak látogatóik egy részét továbbra is elérniük, de a könyvtárak közösségi funkciója jelentős kárt szenvedett az épületek bezárásával. A kutatás eredményei szerint azok a könyvtárvezetők, akiknek korábban is volt már tapasztalatuk a távoli és online szolgáltatásokra vonatkozóan, döntő többségüket hosszú távon is hasznos, értékes szolgáltatásoknak tartják.