Ütemváltás az oktatás digitális transzformációjában
A könyvtárak lehetséges szerepe az online tanulásban
Absztrakt
Tanulmányunkban kísérletet teszünk arra, hogy definiáljuk a jelenleg az oktatásban zajló és a pandémia hatására felerősödő digitális transzformációs folyamatokat, különös tekintettel az online oktatás és tanulás területére. Munkánk során áttekintjük a kiváltó okokat, a technológia pedagogikumban betöltött szerepét, és kitérünk arra, hogy miért következett be egyfajta ütemváltás e folyamatban. Ezt követően a digitális transzformáció pillérei mentén ismertetjük azokat a kihívásokat, amelyek az online oktatás során jelentkeztek.
Kutatási stratégiánk az induktív elméletalkotás volt, azaz a pedagógiai valóságból gyűjtött adatok alapján fogalmaztuk meg a meglátásainkat. A kutatási módszerünk a kvalitatív kutatásokhoz áll közelebb, ennek keretében a brainstorming technikát alkalmaztuk. A kutatást a megalapozott elmélet módszere alapján végeztük, így az előzetes hipotézisek létrehozása nem volt célunk. A vizsgált populációnk a köz-és felsőoktatásban (N1, N2) dolgozó pedagógusok voltak, a mintaválasztás során a nem reprezentatív, könnyen elérhető alanyok módszerét alkalmaztuk. A vizsgált minta elemszámai (N1=10, N2=10) a kvalitatív kutatásoknak megfelelőek voltak, az adatfelvétel online, kollaboratív munkában történt. A vizsgálati módszer a fogalomtérkép-alkotás volt, az eredményeket tematikus gráfok formájában ismertetjük.
Munkánk során ajánlást adunk arra, hogy a tanulást támogató, informális tanulási környezetek közül a könyvtár milyen új lehetséges szerepeivel segítheti a digitális átállást.